Friday, November 18, 2011

Pabila Rindu Menjengah



Assalamualaikum. Salam Jumaat yg barakah, penghulu segala hari. Apa kabar smua? Harap smuanya sihat2...dan baik2 je. Ana? kurang sihat... demam sikit. mungkin tlalu leka dan sibuk dgn keseronokn dan urusan dunia. Jadi Allah mberi ujian dgn mdtgkn kesakitan. Alhamdulillah, terima kasih Ya Allah atas kesakitan ini=) Dengan kesakitan yg x seberapa ini bt ana rasa syukur akan nikmat2nya yang tak terhingga selama ini, mungkin saat ini ada yang sedang sakit lebih teruk dan sedang menahan kesakitan yang berat. Semoga Allah mengurniakan kesembuhan yang cepat dan ditambahi kesabaran atas mereka. Semoga Allah bukakan pintu hati dan fikiran kita smua untuk mengenal nikmat2 yang diberi. Sesungguhnya, kita manusia lemah dan langsung tak berdaya. Ingat,tenaga dan umur yang kita ada, hanyalah pemberian sementara oleh Allah .

Yang mengurangi dan menghilangkan sakit hanyalah Allah SWT. Penting untuk kita sedar hakikat ini. Lalu, kita serahkan pada Tuhan Yang Maha Menyembuh. Dia lah yang Maha Tahu akan hikmah kesakitan yang dialami. Pada Dia lah kita serahkan usaha dan harapan kita.

Semoga Allah menghapuskan dosa pada setiap saat sakit yang ditahan oleh hambaNya dengan sabar dan tawakal. Semoga ditinggikan darjat hambanya pada setiap detik hambaNya menahan kesakitan. Dan mudah2an diringankan ujian terhadap hambaNya tanpa mengurangi ganjaran baik di akhirat nanti.

Harus kita sedar, bahawa kita juga sedang diuji ...Kesabaran dan tawakal yang ditagih ketika kita sedang menahan kesakitan sama hebat dengan kesyukuran dan taat yang ditagih ketika sesorang sedang menikmati kesihatan tubuh badan.

Saat hambaNya paling rapat dengan Tuhan adalah ketika dia menahan sakit dan berdoa pada Tuhan. Dan saat hambaNya jauh dengan Tuhan adalah ketika dia menikmati kesihatan lalu lalai mengingati Tuhannya. Ya Allah, Engkau berilah kekuatan kepadaku dalam mhadapi ujianMu ini. Inilah yang dikatakan 'Pabila Rindu Menjengah'.... Allah rindu mdgar rintahan ana jd Allah beri ana ujian =)

Wa'allahualam




                                            Cenderahati dari Pusat Kesihatan=)







No comments:

Post a Comment